2009. január 3., szombat

Design and Layout 2. - Hogyan vessük papírra csodás ötleteinket

Ez a bejegyzés az ötleteink valamilyen érthető formába való öntését mutatja be. Először is Don Torteillo a továbbiakban Don T (így egyszerűbb) vetetett velünk egy pár eszközt mindezekhez. Nagy része mindenkinek megvan, de azért érdemes őket átfutni.

Filcek: Itt a Sharpie a legmenőbb, bár akkora az alkoholtartalma hogy a rendeltetésszerű használata esetén is tökéletes kedélyjavító. Mindenkinek van fekete meg színes, de vennünk kellett szürke árnyalatokat is. Van ugye a 100%, ami a fekete aztán a 70%-os, 40%-os és a 10%-os szürke. Ezekkel nagyon szépen lehet különböző tónusértékeket huzatni. Eredetileg ezt napilapok layoutjainál használták, ahol nagyon tisztán, "feketén-fehéren" kellett felvázolni az ötlet/hirdetés tónusértékeit. Egyértelműen el kellett térniük egymástól a szövegnek, a háttérnek és a képnek egyaránt.

Vázlatfüzetek: Nyilván ebből sem egyféle van, nekünk a Bienfang márkát ajánlották. A lényeg, hogy két füzet kellett, egy kisebb, meg egy nagyobb. A lapok pauszszerűek, átlátszóak, de elég erősek ahhoz, hogy véletlenül se üssön át rajtuk a filc(festék), csak a színek.

Stb: sniccer (vagy magyarosan linóuleumvágó), grafitceruzák, radírok (én monopol radírt/gyurmaradírt használok), ragasztók.
Hogyan is csináljuk?
Bármin is kell dolgoznunk/gondolkodnunk mindig legalább 25 thumbnail-t/mini layoutot kell készítenünk, és rá kell szoknunk arra, hogy nem elég az ötleteket leírni, hanem kicsit sem túlspirázva le kell őket rajzolnunk saját magunknak. Így sokkal jobban látszik, hogy működik-e, vagy sem. És ez nem csak az art directoroknak, hanem a szövegíróknak is kötelező és hasznos. Ennyire mindenki tud rajzolni. Ha van legalább 25 rajz azok között, csak akad majd egy vagy két használható.
(Ezek az enyémek, amik egy bemelegítő briefre, egy egy kávét veszel kettőt kapsz" akcióra készültek.)

Ha sikerül kiválasztani azt a pár használhatót, akkor kezdjük el a nagyobb papírra való felvázolást. De előtte, ha tudjuk hogy pl. többször le kell majd rajzolnunk ugyanazt a kávésbögrét, akkor a kisebb füzetbe rajzolunk egyet, amit kitépünk, és szépen átmásolunk minden egyes layoutra, ahol szükségünk van rá, vetett árnyékkal meg mindennel együtt. Érdemes valami példát szerezni, ami alapján rajzolhatunk. (Jó, mondjuk egy kávésbögre nem olyan bonyolult, de pl. a hab hahaha az már nem olyan egyszerű.)

Előszőr mindig a tónusértékeket kell berajzolni, megjelölni a legsötétebb és a legvilágosabb részt, aztán ha ezek megvannak akkor meghúzni a körvonalakat, és ez a layout keretére is igaz.
Ha ez megvan, érdemes a szöveget és a logót is külön-külön megrajzolni, és így lehet őket legózni, helyezgetni a papíron anélkül, hogy elszúrnánk, és újra kéne rajzolni az egészet.

(Itt mondjuk sikerült a just helyett you-t írnom.)
Ha nem akarjuk nagyon összemaszatolni, érdemes a kezünk alá tenni valamit amikor rajzolunk.
Ezenkívül lehet azzal is játszani, ha például a hátteret szeretnék teljesen beszínezni/tónusozni, akkor megfordíthatjuk a lapot, és az ellenkező oldalát színezhetjük ki, így nem lesz olyan sötét/erőteljes. Ez a színes layoutoknál nagyon hasznos, pl. ennél, ahol nem volt világoskékem, így a hátoldalát színeztem be sötétkékkel és így lett ilyen szép.

(Ez egy Ballpark Franks nevű cég "fatfree" virslijének a briefjére készült.)

Szóval egy ilyen rajz elég érthető és prezentálható (kb. 10 perc, ami lényegesen kevesebb mint az átlag gépen szüttyőgés). Itt csak print/sajtó példákat mutattam, de ez ugyanolyan jól működik minden más egyéb eszközre, akár egy webes ötlet prezentálására is.

Nincsenek megjegyzések: